top of page

Je unieke kracht ontdekken door personal branding

Bijgewerkt op: 19 mei 2020

Hoewel de meesten van ons eerder denken aan een marketing-tool, is personal branding veel meer dan dat. Het gaat om het ontdekken van jouw unieke kracht. Iets wat meer mensen en zelfs ondernemers nog lastig vinden.


Niet voor niets zijn de meest succesvolle bedrijven opgericht vanuit passie of waar ze écht goed in zijn. En zo geldt het ook voor het leven dat je wilt leven. Waar jij goed in bent én energie van krijgt 'dat is jouw unieke kracht'. Maar hoe kom je er achter wat jouw unieke krachten zijn?


Personal branding is in principe een manier die je helpt om je (professionele) doelen te bereiken. Daarbij keer je terug naar de kern en vraag je jezelf af 'waar sta ik voor' en 'wat wil ik bereiken'? Vervolgens link je al je beslissingen aan dit 'hogere' doel, zodat je gedurende de weg naar succes altijd dicht bij je 'kern' blijft. Het lijkt wel coaching..


Jezelf als merk neerzetten door middel van jouw brand statement

Personal branding zorgt ervoor dat jij jezelf als merk kunt presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je ideale klanten en mensen met wie je samenwerkt zien wie je bent en waar je voor staat.


Het mooie is dat, door hiermee te oefenen, het voor jezelf heel helder wordt waar je voor WILT staan, wie je ECHT bent én waar je ENERGIE van krijgt. Het is dus een waardevol proces om mee aan de slag te gaan. Daarnaast helpt het om je doelen uit te spreken, omdat gebleken is dat jee hierdoor ook gaat handelen naar waar je wilt zijn. Dit oefenen doe je door het schrijven en uitspreken van jouw brand statement!


Een brand statement creëeren is een waardevol, leuk en heel creatief proces. Het is healing en vooruitstrevend tegelijk. Je komt eigenlijk heel dicht bij de kern van wie je écht bent: jouw unieke kracht en waardes.


Hoe leuk is het om dat te ontdekken?


Tips voor ontdekken van jouw unieke kracht


Je kunt op allerlei createieve manieren ontdekken wat jouw unieke krachten zijn zoals brainstormen, coaching of het volgen van workshops.


Ik geef je alvast een aantal tips voor het ontdekken van jouw unieke kracht en talent. Neem hier écht even de tijd voor als je het beste er uit wilt halen. Pak een vel papier en een pen, zet een kop thee voor jezelf en neem eens een half uurtje de tijd:


1. Denk aan je flowmomenten

Wat maakt jou dag helemaal goed? Wanneer ben jij het meest gemotiveerd? Als jij de tijd uit het oog verliest, wat ben je dan aan het doen? Het maakt niet uit, zolang het maar momenten zijn waarop jij het gevoel had dat alles vanzelf ging, dat je als het ware in een soort flow zat. Schrijf deze momenten op en bedenk wat je toen deed, wat je voelde en wat er precies voor zorgde dat jij je zo goed voelde. Dit zijn waarschijnlijk de dingen die je het leukst vindt om te doen, maar vaak ook de dingen waar je van nature goed in bent.

2. Hoe overwin jij tegenslagen?

Denk terug aan situaties waarin je met tegenslagen te maken kreeg en hoe je deze overwon. Hoe is het je gelukt om er een succes van te maken? Vervolgens stel je jezelf de belangrijkste vraag: wat zeggen deze momenten over jou? Wat zijn jouw talenten en wanneer sta jij in je kracht?'

3. Vergeet je vaste lasten even Als je echt mocht kiezen, geld en verwachtingen van je omgeving spelen geen rol, wat zou je dan eigenlijk willen worden? Hoe ziet jouw ideale leven er uit? Vraag jezelf vervolgens af welke eigenschappen in jou je zouden kunnen helpen om daar te komen, zonder na te denken over of het mogelijk is of niet. Het gaat erom dat je deze krachten gaat benutten om dichter bij je doelen te komen.

3. Mindmappen Simpel, leuk en vooral niet teveel nadenken. Wat vind jij eigenlijk van jezelf? Waar ben je goed in en wat gaat je makkelijk af?

4. Wat zeggen vrienden en familie over jou? Kun je het zelf niet bedenken, vraag je omgeving dan eens om feedback. Of denk terug aan feedback die je vaker hebt ontvangen. Wat zeggen andere over jou, waar ben je volgens hen goed in en waarmee ben je anderen behulpzaam geweest?

5. Wat wilde je als kind graag?

Wat deed je het liefste toen je nog een kind was? Waar werd je blij van en waar droomde je altijd over? Waar was je goed in en waar ben je mee gestopt toen je ouder werd?

6. Wat vindt jij belangrijk in je leven? Als je nadenkt over de verschillende gebieden in je leven zoals: gezondheid, carrière, familie, relaties, persoonlijke ontwikkeling en spiritualiteit of religie, wat heeft dan jou meeste aandacht? Maak een lijst van alle dingen die belangrijk voor je zijn binnen deze categorieën. Zo ontstaat een lijst van jouw waarden per gebied. Samen vormen ze jouw basiswaarden, wat jij belangrijk vindt.

7. Wat zijn jouw kernwaarden?

Online kun je veel lijstjes vinden van kernwaarden. Ga er eens doorheen en ervaar wat deze bij je oproepen. Kies 3 tot maximaal 5 kernwaarden die voor ju belangrijk zijn. Dit is de basis van waaruit jij zou moeten handelen.


Deze stapel informatie vat je samen tot een aantal kernwaarden en krachten. Probeer heel bewust na te denken over hoe deze waarden jouw dichter bij je doelen kunnen brengen. Een personal brand statement kan je hierbij helpen.


Wil je meer weten over hoe je een personal brand statement maakt en gebruikt? Tijdens een coachingstraject kun je opzoek gaan naar jouw unieke kracht door het oefenen met een personal brand statement. Of gebruik mijn werkboek 'creeer je missie statement'.



Vergeet niet: wat je aandacht geeft, groeit. Geloof in je krachten, waar je voor staat en staar je niet blind op je verbeterpunten.



27 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page